2018/01/07

Tour de Mecsek #6 Bóklászás a Kelet-Mecsekben: Vár-völgy, Sín-gödör, Hidasi-völgy

Körtúra jó pár kitérővel a Kelet-Mecsek címben megadott három völgyét felfűzve néhány általam sem ismert látványossággal.

A Vár-völgyi erdei pihenőhelytől és Kadarka kulcsosháztól (Ifjúsági Unió Szekszárd) indult a túra.

A Máré-vár alsó parkolójában hagyható az autó.

A parkolóval szemben találjuk a bővizű Máré-forrást, amit 2009-ben újítottak fel, bár ebből már nem látszik semmi, megint csak a eredeti boltív maradt meg.

A forrást és a Vár-völgyi-patakot vigyázó termetes bükk.

Indulás Máré-vár felé a sárga kereszten.

Közvetlenül a műút mellett a Vár-kút aknás foglalása látható.

A felső parkoló előtti pihenőhely üres táblával, ...

... és nemtudommivel.

A várrom jelzése mellett a Mecseki Szénbányász Emlékút jelölését ismerhetjük fel.

Ismét egy óriási bükk, közelében a Kelet-Mecsek Tájvédelmi Körzet azért kapott egy ismertető táblát.

Máré-várát 1316-ban említik először az oklevelek, amikor Károly Róbert Bogár Istvánnak adományozta harci érdemeiért. Későbbi tulajdonosai közül Várday Ferenc humanista műveltségű főpap reneszánsz palotává alakította a szabálytalan ötszögű erődítményt a 16. század elején. 1526-ban Bakics Pál szerb vajda erőszakkal elfoglalta, majd a törökök tartottak itt helyőrséget. A 17. század végétől romként említik.

Egy ideje zárva van, én még egy régi osztálykirándulás során láttam a vártörténeti és természeti kiállításait.

"Bélyegezni" sem tudtam, mert elfogyott a matrica.

A 354 méteres magasságból kilátás is van, elsősorban észak felé, ...

... bár a várfalról biztosan jobb lenne.

A műútról a sárga kereszt (alatta a Szent Márton út jelzése) felé vettem az irányt, ...

... de kisvártatva a Dél-dunántúli Piroson tettem nyugati irányban egy kitérőt.

Többé-kevésbé szintben kanyarog az út a Vár-völgyet követve, ...

... így nagyon sok keresztirányú árkot érintünk.




A szegediek Textiles háza: honlapja szerint a ház és ifjúsági tábor felújítás alatt áll.

Ők adták a nevét a völgytalpon lévő, jura kőzetek repedésvizével szolgáló Textiles-forrásnak.

A víz munkája.

Visszafelé a piroson, ...

... majd újra a sárga kereszten, ami a négy mecseki Köves-tető (461 m) egyikének oldalában vitt felfelé.

A bükkfa-gubacsszúnyog tevékenysége.

A tetőre érve tisztás fogadott, ...

... ahol jobbra fordultam a zöld sáv jelzésű útra.

Mivel a terület még éppen a kutatás határán van, nem hagytam ki a lehetőséget, persze ha a szitakötők is hagyták magukat.

Így először fotóztam erdei rablót (Sympecma fusca).

A Hászé-tetőről leérve ...

... ismét egy tisztáson találtam magamat, ...

... ahol a vadászok biztosan szerencsésebbek, ...

... én hiába álltam lesben, a szitakötők szűnni nem akaró járőrözésben voltak.

Hiába van négy zöld sáv jelzés a fákon, mégis alternatív módon ...

... jutottam le az Egregyi-völgybe.

A tábla alapján sem találtam volna meg a zöldet. A piros kör felfedezése előtt még két dolog hátra volt.

Az egyik a szitakötőzés: gyakori szitakötő (Sympetrum striolatum).


Alföldi szitakötő (Sympetrum sanguineum)


Egy gyöngyházlepkefaj.

A másik: pici kitérőt tenni a patakon át, ami nem volt egyszerű. Hatalmas acsalapu-levelek és meredek partfal voltak az akadály, ...

... végül sikerült gázlót találni a Völgységi-patakon.

Egy régi jelzés, ...

... most a zöld sáv vezet a Barna-kőhöz, ami egy mészkősziklatömb. Az alsó-krétában láva nyomult bele, ami ércesedést okozott. Grósz Károly pesti geológus 1920-21-ben próbált itt aranyat kitermelni, de vállalkozása nem sikerült.

Nem hivatalos jeleket követve másztam a Barna-kövön felfelé (ahonnan egyébként az Egri csillagokban Bornemissza Gergely az elvonuló török szultán csapatait figyelte), ...

... majd egyensúlyoztam a meredek párkányon, ...

... de nem biztos, hogy megtaláltam a hajdani tárót, ...

...

... az Aranybányát (Betyár-lyuk, Barna-kő-barlang).

Visszafelé is átkelve a Völgységi-patakon számomra új szitakötőfajt sikerült megfigyelnem: ...

... a védett kisasszony szitakötőt (Calopteryx virgo).

Kezdődhetett a Sín-gödör meghódítása.

A középkorban Fonyászó település volt a torkolatánál, ami annyit jelent: vad völgy.

A térképen nehezen járható útszakasznak jelölik.

Ne ijedjünk meg, sokszor eltűnik a jelzés, ...

... a biztos az, ha követjük a patakot.

Abban a tekintetben szerencsém volt, hogy kevés víz volt a mederben.

Mésztufalépcső.

Egy oldalárok.

Végül végig a mederben haladtam, máshol amúgy sem lehetett.

Igazán vadregényes, érintetlen.

Régi szekérút kőzetbe vésődött nyoma?

2,3 km-en kell az akadályokat leküzdeni, ...

... addig is pár kedvcsináló fotó.








Ha a mederben nem ment a haladás, megszámlálhatatlan patakátkelésre került sor, ami a kreativitásomra volt bízva.

A már ismerős sárga kereszt és bányászút.

A Sín-gödör végéhez értünk, ...

... itt találjuk a Szederindás-kutat.

Kis mésztufalépcső.

A piros körön haladtam immár felfelé, ahol a térkép (és talán ez a fa is) újabb forrást jelzett: ...

... ám a Gödör-forrásból csak ennyi maradt.

Felfelé a Hidasi-hátra, ...

... aminek gerincén ...

... jobbra fordultam, érintve rövid szakaszon a kék keresztet, ...

... aztán már ereszkedtem is lefelé a piros körön, ...

... ami az erdőirtás miatt ...

... kellemetlenre sikeredett.

Ehhez képest a Sín-gödör könnyed séta volt.

De legalább a helyes úton voltam, ...

... és leértem a Hidasi-völgybe.

A völgyről (eredetileg Hidas-völgy volt) elnevezett Hidasi-forrást 1957-ben építette ki Csokonay Sándor, felújítására 2006-ban került sor.

A sárga kereszt jelzéssel párhuzamosan futó ...

... kis befolyó patak medrében tettem kis kitérőt, ...

... hogy megcsodáljam ezt a vízesést.

Újra a Hidasi-völgyben, a tisztás mentén haladva értem el a legszebb látványosságát: ...

... a Csurgó-vízesést, ...

... ami egy oldalvölgy torkolatánál, 6 m magas, mohaszőnyeggel borított mésztufagáton lecsurgó vízesés.

Megkerülve a vízesést, ...

... kíváncsi voltam a tényleges forrásra is, de az nem foglalt.

Visszafelé, vagyis folyásiránynak felfelé indultam ...

... a Hidasi-völgy patakja mentén, ...

... amin hajdanán számos kis fahíd ívelt át, innen a völgy neve.



Igaz, a már járt szakasz, de ebből az irányból teljesen más arcát mutatja a völgy, a víz.

Egy oldalvölgy.

Innen már csak a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra útvonalán haladtam a völgyben.

Felveszi a versenyt a sokkal ismertebb Óbányai-völggyel.







Sajnos a Lajos- és Pius-forrásokat nem vettem észre, de itt szerencsére volt jel, ...

... így átkeltem a patakon ...

... a Wein György-forráshoz, amit első leírójáról, Wein György geológusról neveztek el és építettek ki 1993-ban, majd 2009-ben újítottak fel.

A harmadik méretes bükk a nap során.

Látszik a medren, hogy nagyobb vízállás is szokott lenni, ...

... jelentős fahordalékkal.

Meanderezés.


A tisztáson fut keresztbe ...

... a zöld jelzés, amin a völgy hatodik forrása, a Betyár-forrás érhető el.

A tisztást elhagyva ...

 ... a Hidasi-völgy végére érünk ...

... egy erdészeti műúthoz.

Itt van a Kéktúra egy csomópontja a Mecseki Zöldtúrával.

A kettő közös szakaszán folytattam utam az aszfalton, ...

... majd a kék letért a Szürke-rét felé, ...

... míg a zöld szerpentinezett felfelé, ...

... olykor leszédült a mélybe, ...

... majd szerencsére betért az ösvényre.

Ismét egy kereszteződés, ahol a Mecsek Erdészeti Zrt. táblája a folyamatos erdőborítás elve szerinti kezelésről tájékoztat.

A lehetőségekbe akár egy esküvő is belefér, ...

... ami véletlenül egybecseng a Nádasd Tour jelmondatával: "A férj teker, a feleség főz?".

Haladjunk tovább a Mecseki Zöldtúrán ...

... olaszosan nagy sebességgel ...

... nyurga bükkök között ...

... késő délutáni napfényben ...

... a Balázs orma (477 m) északi oldalában, ...

... amíg le nem ágazik róla ...

... a zöld kereszt, ...

... amin a Vár-völgybe jutunk vissza.

Az északi lejtőn ...

... ismét bükkösben.

Hamarosan érkezés ...

... a völgy aljára.

Átjáró keresése a Vár-völgyi-patakon, mert ez a "híd" kevésnek bizonyult.

Közbeiktattam egy mászást, ...

... csábítottak a sziklafalak.

 Fentről volt ám csak rálátás ...

... a Vár-völgyi-patakra.

A Dél-dunántúli Pirostúra Vár-völgyben futó szakasza nagy kedvenc.

Az Iharos-kutat szintén Csokonay Sándor foglalta, új névtáblát 2007-ben kapott.

Nézd, hova lépsz!

A Cigány-horhoson ...

... is híd kell az átkeléshez.

Újabb erdészeti táblán az örökerdőről olvashatunk, ...

... miszerint a Magyaregregy 47A erdőrészlet 140 éves és 30 éve semmilyen erdőgazdálkodási tevékenység nem folyt területén.

Szép, sűrű erdő.

A Gergely Éva-forrást 1972-ben építették Csokonay Sándor irányításával és Gárdonyi Géza Egri csillagok című regény szereplőire, helyszínére utal: "A patakban két gyermek fürdik: egy fiú meg egy leány."

Erőlködött a napsugár, de az aljnövényzet hiánya is mutatja, ide nem nagyon érhet le.

Íme, pedig a naplemente még odébb volt.

Az utolsó lépések, ...

... hogy a Máré-vári pihenőnél bezáruljon a kör.

Köszönöm a baranyatermeszetbarat.hu és geocaching.hu oldalak támogatását a túra során.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése